نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

دست‌های خالی فیلمنامه نویسان

هر بار فیلمی را می‌بینم که چیزی را با برچسب خیال به دفاع مقدس و رزمندگان ما می‌چسباند، می‌نشینم و به حال ارزش‌ها گریه می‌کنم. چند سالی است که جشنواره را ترک کرده‌ام، تنبلی و کمبود وقت و ضعف آثار و ... بماند. حتی همین امسال که در یکی از جلسات سیما فیلم احمدآقا با سلام صلوات و «دوستان نبینند» یک ردیف بلیط به دستم داد، علی رغم تصمیمی که گرفتم، بلیط‌ها همگی بدون استفاده ماندند. نتیجه اینکه سال گذشته «دست‌های خالی» را ندیده بودم تا امشب که از شبکه سه سیما پخش شد.

ابولقاسم طالبی - نویسنده و کارگردان «دست های خالی»

ابولقاسم طالبی – نویسنده و کارگردان – را می‌شناسم و او را دوست دارم. در این فیلم هم انصافاً خوب کار کرده و به ویژه بحث معجزه را به خوبی طرح کرده است. اما بحث اینکه یک پدر شهید برای از دست دادن فرزندش، نه تنها افتخار نکند، بلکه فرمانده او را - که خود ایثارگر، آزاده و جانباز است – مقصر بداند، به کجای کشور ما و تاریخ دفاع مقدس ما می‌چسبد. من نمی‌دانم ایده فیلم از که بوده، اما تا کی باید شاهد باشیم که نویسندگان مشکل خودشان را به دفاع مقدس نسبت دهند و برای موجه شدن تکه کلام‌های غیر معقول خود، آنها را در دهان جانبازان و ایثارگران فیلم بگذارند؟ و این روایت ادامه دارد.

نظرات 5 + ارسال نظر
قلم رنجه 9 اسفند 1387 ساعت 12:09

هو الطیف
سلام استاد
درسته و استفاده کردم.
البته این فیلم چند اشکال فیلمنامه‌ای هم داشت. مثلا مشخص نشد که قاتل اصلی کی بود و اصلا این بخش رها شده بود.
الهم عجل لولیک الفرج.

سلام
کاملا درست است. بنده قصد نقد همه جانبه نداشتم و فقط مثل همیشه مظلومیت دفاع مقدس رنجم می‌دهد.
دعا بفرمایید.

سلام. حاجی، به نظرم ایرادت بنی‌اسرائیلیه. نمیدونم چرا اینقدر به هر چیزی که در مورد دفاع مقدسه گیر میدی. خوب حاجی، خودت یه اثر خوب و جذاب رو کن تا ببینیم چیزی که شما می پسندی چجوریه

سلام

نظر شما محترم است. اما بنده همواره کاملا منطقی سخن می‌گویم. درست است، معمولا نمی‌توانم از اشکالات تولیدات دفاع مقدس بی‌تفاوت عبور کنم، اما شما بگویید کجایش را اشتباه عرض کرده‌ام؟
از خود پرسیده‌اید چرا هیچ‌گاه از منظر فنی و کارشناسانه نقدهای بنده مورد انتقاد قرار نگرفته است؟ و آیا این کارشناسانه است که فرموده‌اید:«به نظرم ایرادت بنی‌اسرائیلیه. نمیدونم چرا اینقدر به هر چیزی که در مورد دفاع مقدسه گیر میدی»؟
نقد کارشناسی پاسخ کارشناسانه می‌طلبد برادر. بنده آمادگی دارم در مورد نظراتم در جلسه‌ای با حضور کارشناسان فن بحث کنم.

اما در مورد «دست‌های خالی» شما بفرمایید آیا منطقی است و یا در تاریخ دفاع مقدس ما سابفه دارد یا قابل پذیرش است که یک پدر شهید به خاطر شهادت فرزندش از فرمانده آزاده او عقده داشته باشد؟
اگر پاسختان مثبت است شما کاملا با گردانندگان و عوامل تلویزیون‌های ماهواره‌ای ضد انقلاب هم‌عقیده هستید. (مجبورم کردید نظری را که محترمانه گفته بودم فاش‌تر بگویم)

خوب است شما از دفتر رهبر معظم انقلاب دیدگاه ایشان را در مورد فیلم‌ها و آثار داستانی جویا شوید. شما که می‌توانید. حاج مجتبی شاکری هم به گمانم بتواند مسائل را بازگو کند.

اما انتقادتان به بنده کاملا وارد است. بیشترین عصبانیت را از خودم و کم‌کاری‌هایم دارم.

موفق باشید.

امیر عباس 10 اسفند 1387 ساعت 18:18

سخنی دیگر با برادرم حامد طالبی خبرنگار مسلمان:
در مورد آثار هم که پرسیده بودید ۲ فیلم «دیده‌بان» و «مهاجر» از حاتمی کیا و «پرواز در شب» از مرحوم ملاقلی پور هنوز هم بهترین هستند.
به حاتمی کیای پیش از از کرخه تا راین، بیش از هر هنرمند دیگری علاقه و ارادت دارم. اما ایشان از «از کرخه تا راین» به بعد کم‌کم زاویه گرفت. در حالی که ارزش‌های دفاع مقدس ثابت مانده بود، نگاه ایشان تغییر می‌کرد.
...
یک قطار حرف دارم. بگذریم.

محمدتورنگ 11 اسفند 1387 ساعت 11:48 http://toorang.blogfa.com

سلام برادر.
اشکالی که مطرح نمودیدوارداست ودقیق....
البته باهمه احترامی که برای برادرعزیزم حاج قاسم طالبی قائل هستم.

سلام برادر
آقای طالبی واقعا قابل احترام هستند.
از همراهی شما متشکرم.

سلام بر مدیر محترم وبلاگ
از خواندن وبلاگ شما بسیار لذت بردم . اگر افتخار دادید سری هم به ما بزنید
ارادتمند

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد