اشاره: در حالی که خانوادۀ شهید آوینی به تغییر تاریخ شهادت وی از 20 فروردین به 21 فروردین در تقویم رسمی کشور اعتراض میکنند، شورای فرهنگ عمومی این مسئله را مسبوق به سابقه و اقدامی هماهنگشده با بنیاد شهید و خانوادۀ شهید آوینی میداند.
![]() |
1- اعتراض خانوادۀ شهید: شهید مرتضی آوینی هنرمند و نویسنده عرصه دفاع مقدس و سازنده مجموعه مستند «روایت فتح»، روز 20 فروردین ماه 1372 در فکه به شهادت رسید، اما تاریخ شهادت او دست کم در تقویم امسال، به 21 فروردین تغییر کرده است. این مسئله واکنش اعضای خانواده شهید آوینی را به دنبال داشته است. همسر و فرزندان شهید آوینی در اطلاعیهای نسبت به این مسئله اعتراض کردهاند. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است: بسم رب الشهداء و الصّدّیقین. لازم میدانیم به اطلاع مردم محترم ایران برسانیم طبق تصمیم شخص یا نهادی که هویتش برای ما نامعلوم است، در تقویمهای رسمی منتشر شدۀ سال جدید، سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی از روز 20 فروردین به روز 21 فروردین منتقل شده است. بدیهی است واقعۀ شهادت ایشان در روز 20 فروردین سال 1372 رخ داده و بعید میدانیم گذر زمان باعث شود سالروز شهادت کسی جا به جا شود، مگر اینکه جابهجایی واقعیتهای تقویمی هم مثل دیگر جابهجاییها در مورد شخصیت ایشان مجاز دانسته شده باشد. با احترام: مریم امینی، مائده آوینی، کوثر آوینی، سجاد آوینی.
2- تداخل با روز ملی فناوری هستهای دلیل تغییر تاریخ: رضا یعقوبی، معاون ادارهکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در این باره گفت: در اینکه شهید آوینی 20 فروردین به شهادت رسیدهاند، بحثی نیست اما همان زمان و با ورود مناسبت «روز ملی فناوری هستهای» به تقویم، برای جلوگیری از تداخل برنامههای مربوط به هر دو مناسبت، این تاریخ یک روز به جلو (21 فروردین) آمد. وی افزود: این اتفاق مربوط به امسال هم نیست و مسبوق به سابقه است و از همان سالی که مناسبت مربوط به شهادت آوینی به تقویم آمد، در همین تاریخ یعنی 21 فروردین در تقویمهای رسمی کشور درج شد. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که تدفین شهید آوینی در این روز انجام شده است. این مقام مسئول در شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین تأکید کرد: تغییر تاریخ شهادت سیدمرتضی آوینی در تقویم، پس از انجام هماهنگی با خانوادۀ این شهید، بنیاد شهید آوینی1، مؤسسۀ روایت فتح و دیگر مراکز مرتبط با نشر و ادامۀ فعالیتهای وی صورت گرفته است. یعقوبی سپس دربارۀ اعتراض خانوادۀ شهید آوینی به این مسئله، گفت: اگر قرار بود اعتراضی صورت گیرد، باید در همان موقع انجام میشد. ضمن اینکه من هم چیزی در این باره نشنیدهام.
3- رد ادعای شورای فرهنگ عمومی و هشدار خانوادۀ شهید: اعضای خانواده شهید سیدمرتضی آوینی صبح روز پنجشنبه 17 فروردین، با ارسال جوابیهای، ادعای شورای فرهنگ عمومی کشور را رد کردند و نسبت به این موضوع هشدار دادند. متن کامل پاسخ خانوادۀ شهید آوینی به شورای فرهنگ عمومی به این شرح است: با سلام و تحیت، گرچه حرفهایتر بود ابتدا متن اطلاعیهای را که در اختیار شما قرار دادیم، به شکل مستقل منتشر میکردید و سپس جوابیۀ شورای فرهنگ عمومی کشور را، با این همه، بابت پیگیری این موضوع و اخذ توضیح از مسئولین مربوطه از شما سپاس گزاریم. با توجه به آنچه از قول معاون اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نقل کردهاید، لازم میدانیم جهت اطلاع افکار عمومی، به چند نکته اشاره کنیم: یک: در متن پاسخ منتشرشده، ادعا شده «تغییر تاریخ شهادت سیدمرتضی آوینی در تقویم پس از انجام هماهنگی با خانوادۀ این شهید، بنیاد شهید آوینی1، مؤسسۀ روایت فتح و دیگر مراکز مرتبط با نشر و ادامۀ فعالیتهای وی صورت گرفته است.» ما به عنوان خانوادۀ شهید آوینی هر گونه گفت و گو و «هماهنگی با خانواده» برای این جابهجایی تقویمی را تکذیب میکنیم و تقاضا میکنیم چنانچه سندی برای اثبات انجام گفت و گو با هر یک از اعضای خانواده وجود دارد، ارائه شود. مکانی بهنام «بنیاد شهید آوینی» نیز برای ما ناشناخته است و اگر منظور «مؤسسۀ شهید آوینی» است، این مؤسسه و همچنین مؤسسۀ روایت فتح، هیچ نوع ارتباطی با خانوادۀ شهید آوینی ندارند و اساساً صلاحیت این را ندارند که در خصوص موضوعی مثل تغییر تاریخ شهادت سید مرتضی آوینی طرف مذاکرۀ شخص یا ارگانی قرار بگیرند1. دو: ادعا شده «از همان سالی که مناسبت مربوط به شهادت آوینی به تقویم آمد، در همین تاریخ یعنی 21 فروردین در تقویمهای رسمی کشور درج شد.» نادرست بودن این ادعا با رجوع به تقویمهای منتشرشده در سالهای گذشته قابل رؤیت است. «مناسبت مربوط به شهادت آوینی» در همان اولین سالگرد شهادت ایشان وارد تقویم شده و روز ثبتشده هم 20 فروردین بوده است، به این دلیل ساده که ایشان در روز 20 فروردین به شهادت رسیده است. سه: ادعا شده «نباید فراموش کنیم که تدفین شهید آوینی در این روز [یعنی 21 فروردین] انجام شده است.» شهید آوینی صبح روز بیستم فروردین به شهادت رسید و پیکرش در 22 فروردین تشییع شد و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بنابراین در روز 21 فروردین هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. عجیب است که مسئولین محترم با وجود کمبود اطلاعات، برای توجیه یک اشتباه مرتکب اشتباهات بعدی میشوند و بهنظر میرسد علاقه دارند علاوه بر تغییر تاریخ شهادت، تاریخ تدفین را هم عوض کنند. چهار: ادعا شده «با ورود مناسبت روز ملّی فناوری هستهای به تقویم، برای جلوگیری از تداخل برنامههای مربوط به هر دو مناسبت، این تاریخ یک روز به جلو (21 فروردین) آمد.» این خبری است که از پیش میدانیم و اعتراض ما نیز به همین جابهجایی صورت گرفته [است]. آیا از نظر مسئولین شورای فرهنگ عمومی کشور، منطقی است که پانزده سال بعد از شهادت شهید آوینی، مناسبتی دیگر در همان روز گنجانده شود و به تدریج، مناسبت قدیمیتر به روز دیگری رانده شود؟ آیا منطقی است که برای حفظ یک مناسبت قراردادی، یک واقعۀ تاریخی جابهجا شود؟ طبق استدلال انجام شده، اگر در گذر ایام چند واقعۀ دیگر در همین تاریخ روی دهد، این احتمال وجود دارد که سالروز شهادت سید مرتضی آوینی جلوتر برود و به اردیبهشتماه منتقل شود. آیا این دلیل معقولی است که برای جلوگیری از تداخل مراسمها، در تاریخ دست ببریم؟ سؤال ما این است که «مراسم» مهمتر است یا اصل یک رخداد تاریخی؟ با تجدید احترام: مریم امینی، مائده آوینی، کوثر آوینی، سجاد آوینی.
پ.ن: 1- شایان ذکر است چون پاسخ شورای فرهنگ عمومی گشور در خبرگزاری مهر درج شده است، عمداً یا سهواً به گونهای است که مشخص نباشد یکی از طرف مذاکرات بنیاد شهید بوده است. در خبر مهر، به جای بنیاد شهید، «بنیاد شهید آوینی» آمده است و خانوادۀ شهید هم گفتهاند که چنین بنیادی را نمیشناسند. خبرگزاری مهر در تولید این چنین خطاهای – لابد – سهوی، ید طولایی دارد. 2- امیدواریم مسئولین با عملکرد غلط خود، خانوادۀ یک شهید ارزشمند را در مقابل نظام قرار ندهند!
چون واقعاْ درباره پستتان هیچ نظر خاصی ندارم اجازه بدهید راجع شهید بزرگوار و نابغه قلم شهید مرتضی آوینی نکته ای بگویم که نوعی نگاه منتقدانه به برخی آثار ایشان است .
من فکر می کنم ایشان با وجود این که قبول دارم در زمینه هنر دفاع مقدس مثل و مانند ندارد و بی همتاست ولی در محتوای برخی آثارش درباره جنگ اصل موضوع را بازتاب نمی دهد . یعنی آن چه به واقع هدف اصلی این همه فداکاری و جانفشانی هست را مد نظر قرار نمی دهد و گاهی به جاده خاکی می زند . گرچه من کوچکتر از آن هستم که بخواهم سید شهدای اهل قلم را مورد نقد ذهن معیوب خودم قرار دهم ولی شخصاْ اگر بخواهم از اثری استفاده محتوایی کنم ایشان را الگوی کامل و بی نقص نمی دانم و معتقدم حتی اگر جامعه هنر ارزشی قصد پیروی کامل از افکار و مشی ایشان کنند گرچه به بیراهه نمی روند ولی مسیر در مسیر اصلی هم پیش نخواهند رفت . اگر خواهان توضیح بیشتر بودید مثال هایی را در این زمینه ارائه خواهم کرد .
سلام
تنها راوی ای که حقیقت جنگ را دریافت و هنرمندانه آن را روایت کرد شهید آوینی بود. شما اگر تلقی دیگری از دفاع مقدس دارید، ایراد از شناخت شماست. روایت فتح به تعبیر بنده «فرقان دفاع مقدس» است.
مستند او تقلیدی نبود. با سبک خودش، زیبا، واقعی و جذاب خلق شده بود و از همین رو جهانی هم شد.
اگر فرصت داشتم بیشتر بحث می کردیم که چرا امام خامنه ای ایشان را سید شهیدان اقل فلم نامیدند و چگونه ایشان اکنون نه تنها الگوی اهل قلم ارزشی هستند، بلکه بسیاری از دگراندیشان نیز به حقانیت او و هنر والای او معترف هستند.
موفق باشید.
سلام علیکم
خدا قوت امیدوارم شما هم شهید (اهل قلم)بشی.
ایام سوگواری صدیقه شهیده، سیده جلیله جمیله را به شما تسلیت می گویم
سلام و تسلیت
بهترین دعا را در حق این جانب کرده ای. آرزوی ما رقص خون در برابر معبود است.
دعا بفرمایید.
سلام دلاور
چنانچه صلاح دیدید این لینک را منتشر نمایید.
خداوند با شهید ابراهیم عطایی محشورتان نماید. یاعلی
http://radiomaaref.ir/showNews.aspx?id=20044
سلام بزرگوار
از شما متشکرم
چشم همین الان به عنوان یک یادداشت ارسال خواهم کرد.
دعا بفرمایید.
-
پ.ن: انجام شد:
http://peirang.mihanblog.com/post/23
سلام خدمت دوست عزیز
مشتقام با وبلاگ شما تبادل لینک کنم لینک شما در وبلاگ من ثبت شد در صورت تمال ، وبلاگم رو تو لیست پیوندهاتون قرار بدین
یاعلی
التماس دعا
www.ingholt.ir
سلام

مرد مؤمن دهنمکی را با نام بنده (نامحرمانه) لینک کرده ای می گویی لینک بدهم؟
چشم لینک می دهم، نیازی هم نیست نامحرمانه را لینک کنی، فقط آن اسم را از روی آقا مسعود بردار. هم بنده ناراحت می شوم هم ایشان. خوبیت ندارد.
عاقبت به خیر باشید.
سلام امیر عباس جان
درست شد
من وبلاگنویس ابتدایی هستم اگه نکته چیزی داشتین به ما هم منتقل کنید
یاعلی
سلام بر شما
در خصوصی معرفی کامل بفرمایید تا آشنا شویم.
یا حق.
سلام دوست من
وبلاگ واقعا زیبایی داری و دلم میخواد باهاتون تبادل لینک کنم.
اگه شما دوست دارید میتونید با من هم تبادل لینک کنید.
یا حق
zahra1377.blogsky.com
سلام
بابت حضور و تعریف تان ممنون.
مزاحم می شوم.
پاینده باشید.
سلام
وبلاگ زیبا و پر محتوایی دارین .
وبلاگ ندارم ولی آرزو می کنم که کاش یکی داشتم تا شما رو توش لینک می کردم . من که وبلاگ ندارم که شما رو لینک کنم شما که دارید منو لینک کنید لطفاْ.
یا علی
سلام
باز چی شده؟
آخه احساسم اینه که شما کامنت های این مدلی رو بیشتر دوست دارید ُ منم چون عقده درج کامنت در وبلاگ شما را دارم(!) اینو فرستادم تا به راحتی درج بشه!
خسته نباشید.


به هر حال من نمی توانم به کسی بگویم از تبادل لینک حرف نزن. البته از این کامنت ها زیاد می آید. خیلی هایشان تایید نمی شود، چون یا جهت گیری وبلاگ شان بر خلاف حرکت مردم است و یا از یک وبلاگ جدید با یکی دو یادداشت است که کاملا مشخص است چه چیزی را دنبال می کنند
بنده حتی گاهی متوجهم که یکی از مخاطبین پر و پا قرص وبلاگ یک وبلاگ تاسیس می کند و ... اما چه نظرش را تایید کنم چه تایید نکنم به روی مبارک(!) نمی آورم که متوجه هستم کی هستی. به رو هم بیاورم فایده ای ندارد، چون طرف قسم می خورد که بنده اشتباه کرده ام و گناهش مضاعف می شود.
ضمنا تا شما هستید خیالم راحت است که یادداشت هایم بدون کامنت نمی مانند.
اما وقتی یک موضوع حاشیه ای پاسخ داده شده را تکرار می کنید، نمی توانم تایید کنم.
سلام استاد
نمیخوام تصور چاپلوسی بشه اما من همیشه با دیدن شما و دیدن وبلاگتون یاد شهید آوینی می افتم.
سلام بر شما
شهید آقا سید مرتضی آوینی مراد بنده است و ارادت ویژه نسبت به ایشان دارم. این که وبلاگ را می بینید یاد ایشان می افتید که طبیعی است، چون صدای گرم ایشان را می شنوید که :«ما از مرگ نمی ترسیم که مرگ ما شهادت است ... ». اما دیدن بنده را نمی دانم چرا؟ شاید چون از ایشان یاد می کنم، شاید هم اشکال(!) از شما باشد.
دعا بفرمایید.
سلام
برای من امروز ملاک برتری انسان ها از یک دیگر تقواست و مهم ترین نشانه تقوا ولایتمداری است و هر کس را در این موضع دقیق و صریح نباشد بی تقوا می دانم و انسان های خوب و خوبتر را در محکمتر و صریح تر بودن در راه ولایت می شناسم .شهید آوینی مؤمن است ، دلسوز است ، عارف است ، مرد خداست ، ولایتمدار است اما دست کم امروز تصورم این است که هنرمند باید دید فراتری را ببیند . اگر شما طور دیگری فکر می کنید خواهش می کنم وقت بگذارید و بگویید که من اشتباه می کنم . فهم من این است که تجلی اطاعت انسان از خداوند اطاعت انسان از ولی اوست و همه ما به سمتی پیش می رویم که اراده ولی خدا بر جهان حاکم شود . و به فرموده امام (ره) ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است . امروز وظیفه اصلی خود و هر انسان انقلابی را تلاش ایثارگرانه برای تثبیت ولایت فقیه می دانم . من جنگ هشت ساله را از این زاویه می بینم : اطاعت از ولی زمان و معتقد هستم که هر کس به جنگ می پردازد باید آن را بیشتر از هرچیز از دید اطاعت از ولایت خدا ببیند . ولایت مسئله بعد از اسلام و فضائل اخلاقی مثل ایثار و حفظ ناموس و خاک نیست ولایت اصل اسلام است و راس همه فضائل است . نمی دانم متوجه عرض بنده هستید یا نه . عده ای این نگاه من را سختگیرانه و تند می دانند اما چه کنم که من به این نتیجه رسیده ام . آن چه می گویم برایم مثل روز روشن است و تظاهر نیست .
سلام
کامنت شما کوتاه شد. خوب است نظرتان را به صورت کامل در وبلاگ خود منتشر کنید.
با نظر شما در مورد ولایت فقیه موافقم و معتقدم شهید آوینی با همین گردن آویز ولایت مداری، چون خورشیدی در آسمان ادبیات و هنر دفاع مقدّس می درخشد.
پاینده باشید.
وبلاگ تنهایی با اولین سرقت ادبیش آپ شد
سلام حاج آقا
کار شایسته ای کردید که صدای خانواده شهید آوینی را بازتاب دادید. این روزها کمتر کسی به فکر خانواده شهدایمان هستن در صورتی که امام خمینی فرمودند چشم و چراغ ملتند. خدا اجرتون بده. التماس دعا
سلام
متشکرم.
پاینده باشید.
وبلاگ تنهایی با گفتگوی بچه های سال دومی یه مدرسه با خدا تو جنوب شهر آپ شد