نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

اذان مغرب به افق فوتبال

اگر آدمی آفریده شده تا عبادت پروردگار را به جا بیاورد و به کمال برسد و اگر نماز ستون دین است و اگر شرط قبولی اعمال، قبولی نماز است؛ شایسته است تمام امور و برنامه‌های فردی و اجتماعی بر مبنای نماز و نماز اول وقت شکل بگیرد. توجه داشتن به این مسئله وظیفه‌ی همگانی است. من و شمای وبلاگ نویس، ورزشکاران، کارگران و کارفرمایان، دانش آموزان و معلمان و دانشگاهیان، کارمندان و مدیران و ... .

جای بسی تأسف است که گاهی مثلاً می‌بینیم که یک مسابقه‌ی فوتبال به صورت زنده در حال پخش است، هنگام اذان می‌شود، مجری ۷-۶ ثانیه سکوت می‌کند و بعد با آرزوی قبولی طاعات(؟) برای بینندگانی که در آن ۷-۶ ثانیه چشمان مبارک را به صفحه‌ی جادو دوخته‌اند، امر خطیر گزارش را پی می‌گیرد. تا به حال دیده‌اید که یک بازیکن باشگاهی یا ملی، وقتی روی نیمکت است و وقت نماز می‌شود، کنار نیمکت بایستد و نماز بخواند؟ و یا حتی یکی از عوامل تیم؟ آیا اگر نماز در زندگی ما حرف اول را می‌زد، ممکن نبود بارها چنین صحنه‌هایی را شاهد باشیم؟ اگر این مثال را زدم به دلیل تأثبرگذاری بالای ورزشکاران و به دلیل وظیفه‌ی خطیر رسانه‌ی ملی بود. شخصاً به حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتی - رئیس محترم ستاد اقامه نماز - پیشنهاد می‌کنم که لیگ برتر فوتبال و گروه ورزش شبکه ۳ سیما را در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

من سوزن‌بان نیستم، ولی اجازه بدهید سوزنی هم به قشر خودمان (وبلاگ نویسان) بزنم. آیا اگر نماز حرف اول را در زندگی ما می‌زد، ممکن نبود دست کم یکی از آن چند نفر وبلاگ نویس ِ حاضر در آن برنامه‌ی خاص، هنگامی که وقت نماز می‌شود، بلند شود و نماز بخواند تا مهم‌ترین پیام انقلاب اسلامی ما به چشم آن خبرنگار امریکایی بیاید؟ یا اگر هم فراموشی‌ای رخ داد، نباید انتظار داشته باشیم که تذکر یکی از حاضرین در وبلاگ خودش، مورد توجیه عجیب و غریب آن دیگری قرار نگیرد؟ یا چرا باید شاهد باشیم که چند نفر از همکاران ما در ماه مبارک رمضان جماعتی را به افطار دعوت کنند، ولی امکان نماز اول وقت فراهم نباشد؟ هر چند به روشنی موردی را نام نبرده‌ام و فقط یکی دو نفر متوجه مثال‌ها می‌شوند، اما اجازه بدهید به موارد دیگری که در نت و وبلاگ‌ها هست اشاره نکنم!

به هنگام وقت فضیلت نمازهای یومیه در کوی و برزن و خیابان و بازار قدم بزنید. فوج فوج مردم سرفراز و مسلمان را می‌بینید که به امور روزمره مشغول اند و توجهی به نماز اول وقت ندارند. مسئله این نیست که ممکن است بعضی‌ها گرفتاری خاص داشته باشند، کما اینکه نماز اول وقت واجب نیست، اما مهم این است که جامعه دغدغه‌ی نماز و نماز اول وقت را ندارد!

 جماعت صبح جماعت صبح

گاهی هم در اماکن متبرکه به هنگام نماز صبح می‌توان جماعتی را دید که در خواب ناز تشریف دارند و خادمین محترم هم با سکوت خود، خواب ایشان را به رسمیت شناخته‌اند. در عکس‌های فوق مشاهده می‌کنید که  نماز جماعت صبح تمام شده است، اما هنوز کسانی در خواب  هستند. البته یکی دو نفر از اینها که دراز کشیده‌اند، نمازشان را خوانده‌اند.

اگر آدمی آفریده شده تا عبادت پروردگار را به جا بیاورد و به کمال برسد و اگر نماز ستون دین است و اگر شرط قبولی اعمال، قبولی نماز است؛ شایسته است تمام امور و برنامه‌های فردی و اجتماعی بر مبنای نماز و نماز اول وقت شکل بگیرد.

نظرات 20 + ارسال نظر
زهرامنتظر 17 اردیبهشت 1387 ساعت 05:13 http://diltang.parsiblog.com

سلام
امیدوارم همیشه در پناه حق موفق و موید باشید.
خیلی عالی و زیبا نوشته اید و واقعا صحیح می فرمایید.
در پناه حق
یا علی

سلام بر شما
از لطف شما ممنونم.

شاهد 17 اردیبهشت 1387 ساعت 07:29 http://mkz61.parsiblog.com

درسته که ظاهر رو هم باید حفظ کرد ولی وقتی باطن اونقدر خرابه که گندش درومده دیگه همین که چند لحظه سکوت میکنن به وقت اذان هم خودش غنیمته! یه زمانی محرمی رو از تیم ملی محروم کردن واسه این که به هنگام پخش سرود ملی ادامس می جویده!!!! و بعد از چند سال فیلم گندکاری فوتبالیستهای اسوه مون هر از چند روز یه بار بیرون میاد و انگار نه انگار! خب با این افراط و تفریطها به کجا می رسیم خدا می دونه! ولی راستش رو بخوای با تما این چیزهایی که گفتم همین چند روز یش خودم داشتم به این مسئله فکر می کردم که چه قدر خنده داره سکوت واسه وقت اذان یعنی عملا داریم تو مجلس ختم نماز شرکت می کنیم!

درود بر شما

موسوی 17 اردیبهشت 1387 ساعت 08:11 http://kashanhami.blogfa.com/

سلام
جالب نوشته ای
لینکش کردم.

سلام
متشکرم

ایزدی 17 اردیبهشت 1387 ساعت 16:30 http://www.dasthayenapeyda.parsiblog.com

سلام
به نکته جالبی اشاره کردید
ای کاش ما و اونهایی که باید بشنوند بشنویم ...!
موید باشید

سلام
متشکرم و دعا بفرمایید.

ایزدی 17 اردیبهشت 1387 ساعت 16:32 http://www.dasthayenapeyda.parsiblog.com

ضمنا ؛‌
منتظر کامنت متقابل تون نیستم !
اما اگر خاطرات مستر همفر رو نخوندید حتما بخونید
مسئولیت شرعی داره اگر نخونید !

دوست عزیز
به خاطر این شیرین سخنی هم که شده خدمت می‌رسم. اما در نوجوانی خاطرات این مردک را خوانده‌ام.

سید فرهاد 17 اردیبهشت 1387 ساعت 17:05 http://www.pakmardan.blogfa.com/

سلام علیکم دلاور.
امیر عباس خواستم خدمتتان عرض نمایم جدا صفای دیگری دارد نماز خواندن در مسجد .مخصوصا در حرم مبارک بی بی بزرگوار.
یاد آن روزها بخیر.
دست حق یارو یاورتان.

سلام دلاور
همین طور است. اما نماز خواندن در سوئد که سرزمین آکنده از گناه است، بسیار ارشمند است.
دعا بفرمایید.

مرتضی 17 اردیبهشت 1387 ساعت 17:35

سلام برادر عزیز
احتمالا از برخی مطالبتان در نشریه ای بهره بگیریم.بفرمایید نام نویسنده را چه بزنیم؟ اگر شماره تماستان را بدهید تلفنی مصدع میشوم.
ایام عزت مستدام

سلام و تشکر
لطفا دقیق‌تر با ذکر شماره تلفن ایمیل بزنید
amir_abbas67@yahoo.com

منتظر ظهور 17 اردیبهشت 1387 ساعت 18:19 http://az-ghadir-ta-zohoor.blogfa.com

سلام
ممنون که با نامه مرا خبر می کنید
بعضی وقت ها به وب شما سر می زنم
در مورد نماز بنده خودم سعی میکنم در بین دوستان در داخل دانشگاه که هستم موقع شنیدن صدای اذان به مسجد بروم و معمولا به هم در دانشکده می گوییم که کجا می رویم مثلا برای نهار و خیلی با افتخار می گویم به مسجد می روم و گاهی هم کسی همراه مان می شود.
اللهم عجل لولیک الفرج

درود بر شما
خیلی دعا بفرمایید.

میثم 17 اردیبهشت 1387 ساعت 21:20 http://moslemin.persianblog.ir

سلام

واقعا جای تاسف داره ... خدا رحمتشون کنه یکی از بزرگان می فرمودند : این زمانه دیگه نمیگیم نماز شبتون چی شد ! باید بگیم نماز صبحتون قضا نشه .. :(
___________
اپدیت کردم ... به شما هم لینک دادم .

سلام بزرگوار
متشکرم و خدمت می‌رسم.

ملیکا 18 اردیبهشت 1387 ساعت 14:21

سلام
مطلب خیلی جالبی بود. عکسها را از کدوم سایت برداشتید؟

سلام
متشکرم
عکس‌ها را خودم پس از نماز جماعت صبح گرفته‌ام.
دعا بفرمایید.

بی نام 24 اردیبهشت 1387 ساعت 22:26

سلام.

مسلماً نماز مهم است و نماز جماعت و ... . در مورد این ظواهر بدیهی حرفی نیست. لکن مشکل بنیادی است. به کدام یک از ما دستور عملی حضور قلبی را آموخته اند. من خودم دیدم که فلان مرجع با 20 دقیقه تاخیر به مسجد حاضر میشود. ولی نمازی که پشت او درک می کنی کجا و نمازی که پشت سر بسیاری از امامان جماعت. درد دل زیاد است.... وبلاگی هم ندارم که ...

سلام
خوب شما چیزی به جز آنچه من گفته‌ام (اهمیت نماز) که نمی‌گویید.
یک مرحله‌اش وقت شناسی است و بعد مهم‌تر از حضور قلب «اخلاص» است و بعد هم حضور قلب.
جامعه‌ی ما هنوز در اصل اهمیت نماز و نماز اول وقت که از توصیه‌های اصلی معصومین (ع) و بزرگان است مشکل دارد. و البته دیگر مراتب معنوی نماز هم حائز اهمیت است و کسی منکرش نیست.
من نمی‌دانم فلان مرجع کیست و چرا ۲۰ دقیقه تاخیر دارد اما می‌دانم که اگر فضای جماعت ایشان معنوی است، قطعا به دلیل ۲۰ دقیقه تاخیر نیست!!! ضمن اینکه ظاهرا ۲۰ دقیقه تاخیر نمازگزار را از وقت فضیلت خارج نمی‌کند.
دعا بفرمایید.

مهدوی 24 اردیبهشت 1387 ساعت 23:17 http://raherast.parsiblog.ir/

به نام خدا
چندین سال پیش وقتی مایلی کهن مربی بود تیم ملی نماز جماعت برگزار می کرد دو تن از بهترین بازیکنان تیم ملی حافظ و قاری قرآن بودند اما از وقتی پای مربیان سیگار بدست خارجی به فوتبالمان باز شد چه شد؟
یک زمانی را هم یادم هست که موقع نماز همزمان با پخش فوتبال صدای اذان هم پخش می شد اما اکنون؟
فوتبال ما اگر چه در اسم و ظاهر اروپایی شده و قرارداد های چند صد میلیونی در آن بسته می شود اما از نظر فنی، محتوا و فرهنگی جز پس رفت نداشته است!
صدا و سیمای ما هم همین طور فکر می کنند مسلمانی فقط سانسور موسیقی و منزوی کردن اساتیدی چون شجریان است ولی وقتی پای سریال هایش می نشینیم تبلیغاتش را می بینیم یا موسیقی های جوان پسند(؟!) رادیو را گوش می دهیم... براستی ما را چه شده اند که دایما در حال پس رفتیم؟
یا علی

سلام
متشکرم از نظر دقیقی که داده‌اید.
دعا بفرمایید.

مهدوی 24 اردیبهشت 1387 ساعت 23:19 http://raherast.parsiblog.ir/

به نام خدا
آیا می دانید چرا عدم اطاعت از رهبری نقض حکم قرآن و احادیث است
برای دانستن چرایش شما را به وبلاگ راه راست دعوت می کنم!
یا علی

مهدوی 24 اردیبهشت 1387 ساعت 23:21 http://peyghamesoroosh.parsiblog.ir/

به نام خدا
در مورد بی حیایی برخی سیاست مداران مانند کروبی در وبلاگ پیغام سروش مطلبی نوشته ام که شما را به مطالعه اش دعوت می کنم!
یا علی

حمیدرضا 25 اردیبهشت 1387 ساعت 00:21

خوبه که بعضی از روزی نامه های گمراه مطلب شمارانمیخوانند وگرنه شمارابه جرم ترویج نمازتکفیرمیکردند. همانطوریکه دکتررابه جرم امام زمان(عج)خواهی ویادکردن...............

:)

نسیم 25 اردیبهشت 1387 ساعت 13:35

جمع کن آقا جان بساط مزخرف گویی را

مخاطب فهیم قضلوت می‌کند چه کسی مزخرف گفته.
دعا می‌کنم هدایت شوید.

مهدوی 25 اردیبهشت 1387 ساعت 13:57

به نام خدا
امروز به یک موضوع جالب بر خوردم شبکه خبر موقع سخنرانی رییس جمهور در گرگان برنامه را قطع و اذان پخش کرد! این از یک لحاظ یک پیشرفت خوب است زیرا من یادم هست زمانی این شبکه موقع پخش اخبار فقط اذان را از طریق زیر نویس خبر می داد! اما یک نکته این جا هست و آن اهمیت بیشتر تیم های اروپایی از سخنان رییس جمهور و حتی اذان است زیرا سخنرانی رییس جمهور به احترام اذان قطع می شود ولی مسابقه ی این ترمینال با اون ترمینال(؟!) اروپایی...؟!
یا علی

مرحبا بناصرنا

دعا بفرمایید

محمد 25 اردیبهشت 1387 ساعت 17:21

خداوند ان شاءالله شما را یاری نماید و در پناه شهدا ثابت قدم و استوار باشید.

متشکرم. موید باشید دوست عزیز.

طاهره 26 اردیبهشت 1387 ساعت 15:41 http://moonak.blogfa.com

به نام خدا
سلام
راستش همش رو نخوندم ولی تو یه نگاه کلی از مطلب باید بگم که درست نوشتین و خوب
یا حسین(ع)

سلام و تشکر و دعا بفرمایید.

محد رضا 1 خرداد 1387 ساعت 16:48 http://mamreza.blogsky.com

سلام
بسیار عالی بود. واقعا در این مورد بحث( منم که خوابم) معنا پیدا میکند.موفق باشید.التماس دعا

سلام :)
متشکرم
به قول شما: من هم که خوابم :)

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد