نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

نامحرمانه

خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست

برنامه‏ی روزانه‏ی امام خمینی (ره)


حضرت امام خمینی (ره)

در مدت ۱۳ سالی که حضرت امام خمینی (ره) در نجف بودند، به برنامهریزی دقیق و تنظیم وقت خود معروف بودند. و با اینکه ۷۳ سال داشتند، خود را به اجرای برنامه‏ای که تنظیم کرده بودند، ملزم می‏دانستند.

 

۴ بامداد – اذان صبح : برنامه‏ی روزانه‏ی ایشان از ساعت ۴ بامداد آغاز می‏شد که بیدار می‏شدند و تا اذان صبح به نماز شب و قرائت قرآن می‏پرداختند.

 

اذان صبح – ۶ بامداد : نماز صبح را اقامه می‏کردند و بعد به خواندن کتاب‏های ادعیه (تعقیبات) مشغول می‏شدند.

 

۶ بامداد – ۶:۳۰ : ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت استراحت می‏کردند و قبل از طلوع آفتاب منزل را ترک می‏کردند و به سمت مسجد شیخ انصاری می‏رفتند.

 

۷ بامداد – ۱۱:۳۰ : در مسجد شیخ انصاری به تدریس می‏پرداختند.

 

۱۱:۳۰ – اذان ظهر : در منزل استراحت کوتاهی می‏کردند و سپس درسی را که به طلبه‏ها داده بودند تدوین می‏کردند. آنگاه به ملاقات مردم (که به هر نفر بین ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت می‏دادند) می‏پرداختند.

 

نماز ظهر را در مسجد شیخ انصاری یا مسجد هندی به جماعت می‏خواندند. (بیشتر خطبه‏های سیاسیشان را در مسجد شیخ انصاری ایراد کردند.)

 

۱۳ – ۱۶:۱۵ : ساعت یک بعد از ظهر برای صرف ناهار به منزل می‏رفتند (ناهار ایشان یک نوع غذا بود). برنامه بعدیشان خواب قیلوله (بین نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه) بود. پس از بیداری چای مخصوصشان را برای  خود می‏ریختند و می‏خوردند.

 

۱۶:۱۵ – غروب آفتاب : ساعت ۱۶:۱۵ برنامه‏ی خود را با مطالعه آغاز می‏کردند و همچنین نیم ساعت در حیاط یا روی بام منزل پیاده روی می‏کردند.

 

نماز مغرب : نماز مغرب را در حیاطِ منزل یا در حیاط مسجد آیت الله بروجردی به جماعت می‏خواندند. بعد از نماز عشا ۴۵ دقیقه تنها در حیاط منزل می‏نشستند و این بهترین دقایق ایشان در طول شبانه روز بود.

 

۲۲ – ۰۰ : ساعت ۱۰ شب خانه را به سمت حرم امام علی (ع) ترک می‏کردند و در آنجا حدود ۲ ساعت و تا نیمه شب می‏ماندند.

 

۰۰ – ۲ بامداد : نیمه شب به منزل باز می‏گشتند و تا ۲ بامداد مطالعه می‏کردند.

 

۲ بامداد - ۴ ۲ ساعت می‏خوابیدند و ساعت ۴ بامداد بیدار می‏شدند و روزی دیگر را آغاز می‏کردند.

 

در این صورت حضرت امام خمینی(ره) در طول شبانه روز حداکثر فقط ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه می‏خوابیدند و ۱۳ سالی را که در عراق بودند بدین سان زندگی کردند و تا پایان عمر این گونه ماندند.

 

منبع: مستند روح الله – سی‌دی شماره ۴.

معرفی مستند روح الله [لینک]

نظرات 5 + ارسال نظر
حاج امیر 22 فروردین 1387 ساعت 00:17 http://www.khate3vom.parsiblog.com

سلام
خدا خیرتون بده.دیگه رهبری مثل امام پیدا نمیشه

سلام
حضرت امام خمینی(ره) شخصیتی ویژه و تاریخی و تاریخ ساز بودند. مقام معظم رهبری هم همان راه را طی می کنند و مرام و مشی‌شان همان است و برنامه‌ی روزانه‌شان هم شبیه حضرت امام(ره) است.

z.j 22 فروردین 1387 ساعت 08:56 http://sajedeh2367.blogfa.com

سلام خدا رحمتشان کند وروحشان شاد
استفاده لازم را بردم موفق باشید

سلام
دعا بفرمایید.

فهیمه 23 فروردین 1387 ساعت 11:02 http://ashflight.blogfa.com

سلام
به نظر من امام خمینی انسان مسئول و بیداری بودند و به درجات بالای معنوی هم رسیده بودند.
اما در مورد آقای خامنه ای باید بگم که ایشان در حال حاضر کارهایی مهم تر از عبادت هم دارند.
چون با توجه به مسئولیتی که در قبال مردم دارند بد نیست که کمی از وقت با ارزششان را به چاره اندیشی برای رفع مشکلات جامعه اختصاص دهند.
تلاش برای رفع مشکلات مردم بسی با ارزش تر از شب زنده داریست.

کما اینکه ایشان همین کار را می‌کنند و به اذعان مسئولین در تدبیر امور و تحلیل امور داخلی و بین المللی نظیر ندارند. کاش مسئولین بتوانند پا به پای ایشان پیش روند و منویات ایشان را اجرا کنند. کاری که دولت اصولگرا به آن اهتمام دارد و متاسفانه در ۱۶ سال قبل از آن این اتفاق کمتر مشاهده شد.
البته شب زنده داری برای همه لازم است و همین حضرت امام خمینی(ره) هم با همین برنامه که می بینید دنیا را تکان داد و استکبار را به زانو درآورد و بیداری ملت‌های آزاده را دامن زد. حضرت امام(ره) فرمودند:«خامنه ای را من بزرگش کرده ام» و مقام معظم ولایت هم فرمودند:«راه ما راه امام خمینی است» و همچنین «صلاح دین و دنیای ما حرکت در راه امام خمینی است» و الحق و الانصاف هم که چنین است.

سید فرهاد 23 فروردین 1387 ساعت 14:57 http://www.pakmardan.blogfa.com/

با سلام برادر عزیز و دلاورم
سلام و درود خدا بر نام و تربت پر گهر امام خمینی (ره )باد
امیر عباس عزیز به مطلب با ارزش و زیبائی در مورد سید بزرگوار امام خمینی رحمت الله علیها نموده ایدو
اجرتان با سید الشهدا باشد انشالله
برادر کوچک و دعا گویتان سید فرهاد از غربت غریب
جانم فدایت یازهرای مظلوم

سلام دلاور
متشکرم. امیدوارم عاقبت به خیر باشید.
دعا بفرمایید.

دیونه تو 23 فروردین 1387 ساعت 16:22 http://divoneroozi.parsiblog.com

سلام
امام خمینی شخصیتی بود که همیشه به عنوان فردی در همه زمینه ها الگوی من بوده و هست اما متاسفانه مسئولان جوری عمل می‌کنند که در نظر عوام امام خمینی را شخصی بد در منظر عوام نشان می‌دهند که امیدوارم این نظر شخصی هرگز صحت پیدا نکند.
التماس دعا عزیز
ممنون از شاخه گلی که به من هدیه دادی
یا حق

در این مورد که کسانی که به پیروان خط امام معروف هستند ولی در عمل خواست بیگانگان را دنبال می کنند با شما موافقم و البته لطمه به خودشان وارد می شود و آفتاب تابان شخصیت حضرت امام خمینی(ره) قابل خدشه نیست.
مردم هم همین طور فکر می کنند و می بینید که به ایشان توجهی ندارند و در عوض به اصولگرایان (پیروان راستین امام) اعتماد می کنند.
موفق باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد